Ocak 2015 Erciyes Dağı (3917m) Kış Tırmanışı / January 2015 Mount Erciyes( 3917m ) Winter Ascent

English version is at the bottom of the page.
Her şey kayağa gidelim mi reis? Ucuz bilet var demesiyle başladı Onur'un.
Decathlon'daki yöneticilik kariyerimi noktaladıktan hemen sonra 2011 yılı dağcılık kış şenliğinde gitmiştim Erciyes'e.
Hemen organizasyon yapıldı, biletler alındı, uçuş günü geldi ve gittik Kayseri'ye.
Erkilet havalimanına indiğimizde soluduğumuz ilk nefeste ciğerlerimiz soğuk ve kristalize olmuş hava ile doluverdi.Motivasyon artıran bir etmen.
Her insanın -20 derecede bir süre kalabileceğini düşünürüm.Fakat saatler, günler, haftalarca kalmak ise tecrübe,ekipman, istek, fiziksel  ve zihinsel dayanıklılık gerektirir.
İlk gün Kayseri'de bulunan arkadaşlarımız Eren, Hamza, Adem ve Oğuz'un evinde kalıp eksik malzemeleri tamamladık.
Ertesi sabah tüm kış dağcılığı ve kayak, snowboard malzemelerimizi yüklenip dağa geçiyoruz.
Dağa ulaşana kadar toplu taşıma bizi zorladı ama dağ evine çıkarken yaşadığımızın yanında sönük kaldı.
Tekir Kapı'ya ulaşım için otobüs seferlerini kullandıkTek bilet ile binilebiliyor. 1,85 TL.
Dikkat sadece hafta sonları çalışıyorlar.

Fotoğraf kayserierciyes.com.tr'den alınmıştır.Departure times of the busses.Only weekends

Bir başka ulaşım yöntemi ise merkezden kalkan Develi Minibüsleri.Onun fiyatı ise 5 TL
Aynı otobüste eğitime giden Erciyes Üniversitesi Dağcılık Kulübü dağcılarını gördük.
Onur kulübün eski ve en aktif başkanlarından olduğu için kısa bir sohbet gerçekleştirdi.
Tesislere ulaştığımızda sıcak çorbalarımızı içip biletlerimizi alıp, ilk istasyona kadar teleferikle sonrasını ise yürüyerek gitmeye karar verdik.
Bizden hemen önce kulüp üyesi dağcılar yürüyüşe geçmişti bile.
Waiting some soup Photo: BahadirElverdi

Erciyes Üniversitesi Dağcılık Klübü / Erciyes University Mountaineering Club
İlk istasyonda inip ekipmanları yüklenip dağ evine doğru yürüyüşe geçtik.
On the way to chalet Photo: Bahadir Elverdi
Break Photo: Onur Duman

Epey ağır olduğumuz ve kayak board çantalarının dengesizliğinden dolayı zorlandık.
Bulduğumuz işkence çözümü ise şu:
-Dağ çantasıyla ilerle, çantayı yukarıda bırak. Geri dön. Board çantasını alıp yukarı dağ çantasının yanına bırak.Bu süreç dağevine kadar devam edip bizi epey tüketti.
Bizde kendimizi ödüllendirip kayak ve snowboardı bağlayıp aşağı tesise kadar kaydık.
Dağ evi uygulaması güzel. İyileştirilebilir mi? Kesinlikle evet.
Aşağıda tesislerden anahtarı imza karşılığı alabilirsiniz.
Tamamı beton iki cephesinde pencere olan, 4 odalı bir bina.
Mutfak, WC tamamlanmamış.
Ana giriş kapısı hava güzelse Erciyes rotalarını görüyor.
Dağ evinde elektrik bulunuyor, florasan lambalar mevcut.
Zemini ahşap vb malzeme ile kaplansa daha iyi olabilirdi tabi.
Avrupa'daki muadilleri gelmesin aklınıza.
Dağevi / Chalet Photo: Bahadir Elverdi

Öğleden sonra bize katılan Hamza ve Alican ile birlikte yukarıda anlattığım dağ evinde çadırlarımızı kurduk.
Zirveyi deneyecek olan dörtlü hazır.
Akşam yemeği yiyip gece 01:30 da uyanmak üzere dağ evinin içine kurduğumuz çadırlara çekiliyoruz.
Hava sıcaklığı -15 ve -22 arası.
Gece kalkıp kar eritip çay ve çorba için su yapıyoruz.
Her şey donmuş durumda.
Melting snow. Photo: Bahadir Elverdi

Çok ihtiyacım olsa da pek uyuyabildiğim söylenemez.
Saat 03:00 te 2800m civarında bulunan dağ evinden 3917 metrelik Erciyes zirve için yola çıkıyoruz.
Hava açık, soğuk, ve yıldızlar müthiş.
Hızlı bir tempoyla iki grup çadırı geçiyoruz.
Deneyecek olduğumuz "Şeytan Kulvarı" görünüyor artık.(Erciyes Dağı tırmanış hatlarından bir tanesi. Direkt ve hızlı tırmanışa izin vermesinin yanı sıra taş düşmesi ve kışın ciddi oranda çığ tehlikesi bulunan tepesinde Hörgüç Kaya olan, geçit tipinde bir hat.)
Hattın aşağısında kafa fenerleri görüp tahminler yaptık.
Son tepenin kenarından ilerleyerek rüzgarın ve süpürdüğü karın bizi hırpalayacağı alana çıkıyoruz.
Az önce gördüğümüz kafa feneri bize yaklaşıyor.
Zirve deneyenlerin Zirve Dağcılık İstanbul Şube olduğunu öğreniyoruz.
9 kişilik bir ekiple buradalarmış.
Kulvar girişine doğru ilerlemeye devam edince yukarıdaki grubunda geri döndüğünü görüyoruz.
Grubun  geri kalanıyla da  karşılaşınca ekip lideri bizlere:
-"Yukarıda kar çok batıyor, bele kadar.Daha fazla ilerlemedik. Çığ riski nedeniyle" diyor.
-Biz de "Yükselelim, deneyelim" diyor, tebrik ediyor ve vedalaşıp yukarıya devam ediyoruz.
Ayrıca açtıkları izler nedeniyle teşekkür ediyoruz.
Bu izler olmasaydı daha fazla hırpalanacağımız kesindi.
Sırayla öne geçip rüzgarın kapadığı izleri bulup iz açamaya devam ederek toplamda dağ evinden 2 saatlik bir zaman diliminde Şeytan Kulvarının  girişine geliyoruz.
Ciddi soğuğunda etkisiyle durum değerlendirmesi yapmak ve sıcak bir şeyler içip, yemek için kısa bir mola verdik.
Mola / Short Rest Photo: Bahadir Elverdi

Bu dinlenme iyi geldi.
Kararımız kulvara girip durumu görüp devam edip etmemeye karar vermek.
Kulvara giriyoruz ve kulvarın ciddi oranda yüklü olduğunu fark ettik.
İyice batmaya başlıyan kar nedeniyle 3.400m civarı dönme kararı veriyorum.
Diğer 3 arkadaşım biraz daha zorlamak istediklerini belirtip devam ediyorlar.
Yol ve tüm günün yorgunluğuna bir de koşu sakatlığım nedeniyle verdiğim 7 haftalık arada eklenince kondisyonum daha fazla ilerlememe izin vermiyor.
Sonuçta ilk defa dönüş kararı vermiyorum dağda.
Bu kararı vermenin psikolojik zorluğunu ve oyunlarını epey iyi biliyorum.
Arkadaşlarını kaybetmiş, kazalar geçirmiş, kazalara şahit olmuş biri olarak bu kararları keskin mantıkla alabiliyorum.
Ve bence dağda duygunun iki yeri vardır.
1. Anakamp
2. Zirve
Bu iki yer haricinde duygularınızı karar süreçlerinize dahil ederseniz ya acemi yada aptalsınızdır.
Dönüş yolunda doğan güneş içimi ısıtıyor ama bir yandan açık bir eğimde bulunduğumdan rüzgar beni hırpalamaya devam ediyor.
Erciyes Gün doğumu / General view. Sunrise Photo: Bahadir Elverdi

-22 Celsius Selfie   Photo : Bahadir Elverdi

Way back to chalet. Tired because of wind Photo: Bahadir Elverdi

Erciyes Sunrise Photo: Bahadir Elverdi

Birkaç fotoğraf için duruyorum.
Bir taraftan devam eden arkadaşlarımı görmeye çalışıyorum.
Bir süre sonra bir kişinin daha döndüğünü görüyorum.
Hızlıca dağ evine dönüp zirveden yada daha yukarıdan dönecek arkadaşlarım için bir şeyler hazırlamam gerekli.
Bir süre bir kayanın dibinde rüzgarın dinmesini ve dönen arkadaşımı beklemeye karar veriyorum.
Rüzgarın şiddeti ve savurduğu kar miktarı oldukça fazla.
Dönenin  Alican olduğunu anlıyorum.Bir araya gelmemiz uzun sürüyor.
Birlikte inmeye başlıyoruz.
Dağ evine varıp kar eritip iki termos sıcak su hazırlayıp ekibin geri kalanını beklemeye başlıyorum.
Daha sonra Erciyes Üniversitesi Kulübü çadırlarının orada benden ayrılan Alican geliyor ve uyumak için çadıra giriyor.
Bende fotoğraf çekmek ve zirve ekibini gözlemlemek için dışarı çıkıyorum
Şeytan Kulvarı / Route Photo: Bahadir Elverdi
Kulvarın biraz aşağısında onları görüyorum.
Bir süre sonra hazırlıklara başlıyorum ve nihayet dağ evine onlarda geliyorlar.
Hızlıca bir şeyler yiyoruz.
Deneyen 13 kişinin arasında Onur ve Hamza başarıyla zirve yapıyorlar.
Kulvarın yukarısına doğru yer yer battığını, yer yer karın sertleştiğini söylüyorlar.
Onlarad motivasyon olarak biraz daha gidelim döneriz diye hedefi kafalarında parçalara böldüklerinden ve biraz daha direnç gösterdiklerinden başarılı oluyorlar.
Hamza ve Alican çadırlarını ve malzemelerini topluyorlar ve dönüşe geçiyorlar.
Bizim asıl Erciyes'e geliş amacımız kayak ve snowboard olduğu için takımları bağlayıp aşağıya kaymaya başlıyoruz.
Dağcılığa ara vermiş olmama rağmen genel anlamda iyi hissettim.
Ekip uyumu ve performansı gayet yerindeydi.
Şimdiden Aladağlar planı yapmaya başladık bile.
Aladağlar Sky Trail Ultra Maratonu kura listesine kayıt olmuştum daha önce ama bu gerçekleşmezse bile Aladağlarda çeşitli tırmanışlar yapacağız bu kesin.
Kayak, Snowboard yazısını en kısa zamanda yazmaya çalışacağım.
Harika fotoğraflar, videolar var.
Takip etmeye devam edin.
Yapılan yatırım miktarı oldukça büyük.
Tam bir cazibe merkezi yapmış Erciyes'i.
Bazı teleferik hatlarının çalışmıyor olması biraz sıkıntı gibi.
Kayseri'de yaşayıp bu tesislere çıkmamak olmaz.
Şehir dışından gelecekler içinde çok cazip fiyatlarla kayak, snowboard, dağcılık ve tatil vaad ediyor Kayseri.
Ulaşım, konaklama vb bilgiler için Kayseri Erciyes A.Ş.

ENGLISH
When we landed in Kayseri Erkilet Airport the first breath was very cold.
We thought that everything will be ok and we get motivated.
You can go to city center with a 2TL ticket  from the airport.
we went our friends home to get the missing eqp and get ready for the mountain.
Weather forecast showed us that the temperature will be around -15 to -22 Celsius.
Mountaineers from the University club told us that there is a chalet around 2800 m.
Good news.
There are 3 ways to reach to mountain from the city center.It takes around half an hour.
-Using municipality busses (only weekends ) for 2 TL
-Take a Develi minibuses. 5 TL
-Take a taxi or rent a car.
We took the busses and when we reached to the Tekir(starting point of the facilities and there are restaurant, hotels, rental shops ) we ate  something at one of the restaurant there.
Take the lift to the upper station.(Above there is a pic of the price list of the gondolas.)
It was hard to carry all mountaineering and skiing, snowboarding stuff to the chalet.
We get tired.
Our tents were put up and we settled in the chalet.
Some snow melted for the tea and pasta.
Chalet has 3 rooms and for free to mountaineers. Just you have to sign a paper at the facility at the beginning point of gondola station.
There is electricity also. Above pics you can see.
After eating our meal we went to our slleping bags.
At 01:30 am we woke up and started to melt some snow and frozen water to have breakfast for the ascent.
At 03:00 am we started to hike through the beginning of the route that we are ok to try the winter ascent of the mountain.The route called "Şeytan Kulvarı" is the one that we tried. (red line above pic )
I did not like the route so much.Its fast, direct and a huge rock on the top that is dropping stones and heavy avalanche risk in the winter.)
After 2 hours of walk we reached the beginning of the route.
We saw some guys from Zirve Mountainerin Club İstanbul on the way.We use their foot print which ease our hike.Thanks for that.
They said snow was getting harder above the way and the route has heavy snow.
So they decided to turn back.
We thanked them and wanted to keep going our ascent.
After a short break at the very beginning of the route we started to climb and used our ice axes.
I decided to turn back at 3400m because of tiredness and lack of performance due to the running injury for 7 weeks.
Our team keep climbing up.
On the way back the wind hits hard more than the  ascent.
I stopped for shooting some photos that you see above and trying to see my friends.
After half an hour I saw one of my friend was on the way back from the ascent.
I tried to wait him but the wind did not allow.
When I reached the chalet  I melted some snow to fill two thermos for my friends.
And took some photos.
When I saw them turning back on the route I started to prepare something to eat for all of us.
They told that they pushed their limits and snow is really heavy on the route.
We cong atulate them and ate something.
After that 2 of them had to turn back to city.
Our first aim is to skiing and snowboarding for 3-4 more days on the maountain.
So we kept staying at the chalet.
Our team is good and coherent.
We had good times on the ascent and during preperation.
After 3 years break from the mountaineering I already had new plans for this year.
After Aladağlar Sky Trail we will try some routes in Aladağlar.
The municipality invested a lot of money on the mountain.
Great and economic place to visit, stay and doing winter sports.
I will be writing skiing, snowborading days soon.
There are great photos , videos.
Keep following.
Last words
Go to mountains,
Visit Erciyes,
For more info about accomodation, slopes and transportation visit Kayseri Erciyes A.Ş.